begagnade bilar beg bilar bilar säljes bilar i bilar till bilar till salu usa bilar radiostyrda bilar stylade bilar bilar tyskland amerikanska bilar ahlgrens bilar nya bila
annonsera webbhotell
bilar bilar bilar bilar bilar bilar

Bilar & Uthyrning
bilar uthyrning

Volvocars

www.volvocars.se
Volvo Personbilar Sverige AB är generalagent för Volvo i Sverige. För att ge en bra service till dig som volvoägare har vi ett stort antal återförsäljare, Volvohandlare, runt om i landet. Dessa är specialister på Volvos produkter och tjänster.
Hyundai

www.hyundai.se
Hyundai är officiellt bilmärke för Fotbolls-EM 2004. Det firar vi med en unik Challenge-kollektion. Mycket utrustning till ett lågt pris.
möbler hem trädgård

SHOPCENTER OM

BILAR

 

Saab säljer

bilar

i rekordtakt

Saab Automobile fortsätter att surfa på framgångsvågen i Europas bilhallar. Under maj månad ökade försäljningen med 34,7 procent från 6 512 bilar till 8 774 sålda personbilar enligt fackorganet Acea.

Den totala bilmarknaden för Europa ökade med 9,6 procent, så Saab låg klart över snittet .
Räknar man årets första fem månader var ökningen för hela marknaden 2,4 procent, medan Saab nådde 24,3 procent eller totalt 40 403 sålda bilar .
GM-konkurrenten Opel ökade med 5,2 procent under maj och minskade med 3,1 procent under årets fem första månader. Då ingår också Vauxhall i siffrorna.
Volvo Personvagnar ökade under maj med 2,8 procent till 21 792 sålda bilar , medan facit för de fem första månaderna blev en minskning med 6,6 procent till 107 296 bilar .
Bland de märken som procentuellt ökade mest under maj finns Lexus med 97,1 procent fler sålda bilar än under maj föregående år, medan Fiat ökade med 59,9 procent .
Få hamnade på minus, noteras kan dock att Renault sålde 5,2 procent färre bilar i maj i år än förra årets maj, medan Peugeot minskade med 4,7 procent.

 

 

Volvo lägger ned produktionen av gasdrivna bilar

Gasdrivna bilar blev aldrig någon affär för Volvo Personvagnar .
Därför upphör produktionen av gasdrivna varianter när dagens S 60- och V 70 -modeller inom några år fasas ut och ersätts med nya.

Riksdagsman Claes-Göran Brandin (s), som drivit frågan om gasmackar i riksdagens trafikutskott , är besviken över beslutet.
? Det är viktigt att man har flera olika typer av bränslen och att biogasen är en del av detta, säger Brandin till TT.
? Vi har ju i riksdagen också sett till att vi ska hjälpa till att bygga ut infrastrukturen med bidrag till tankställena eftersom de är dyra att etablera. Uppgiften om att Volvo planerar att lägga ned sitt gasbilsprojekt kommer från Dagens Industris tv- nyheter och bekräftas för TT av presschef Christer Gustafsson .
Beslutet kommer knappast som någon överraskning. Redan vid en pressträff i mars i år uttryckte sig vd Fredrik Arp skarpt kritiskt mot naturgas som drivmedel ur koldioxidsynpunkt.
? Alla känner inte till att när man tankar på en gasmack så är det ungefär 50 procent naturgas och 50 procent biogas , sade Arp då.

mackar
Under de elva år som Volvo har haft gasdrivna bilar i modellprogrammet har bara 10 000 bilar sålts.
? Det säger sig självt att det inte har varit någon affär för oss, säger Christer Gustafsson .
En anledning till den låga efterfrågan är att antalet gasmackar är begränsat.
? Det fanns bara ett tiotal gasmackar 1996 . I dag finns ett 70-tal och 2010 beräknas det finnas 160, säger Gustafsson .
Det kan jämföras med att det redan finns 400 etanolmackar och att det om några år kommer att finnas 2 000.

Kan omprövas
Volvo har också haft betydligt större framgång med de etanoldrivna bilar som marknadsförts det senaste året.
Den satsningen fortsätter jämsides med försäljningen av dieselbilar som ökat kraftigt och som innebär en minskning av koldioxidutsläppen med 20?25 procent jämfört med bensindrivna bilar .
Dessutom pågår uppbyggnaden av det hybridbilscentrum i Göteborg som Ford gett Volvo i uppdrag att utveckla för Fords europeiska verksamhet. Totalt satsar Volvo tio miljarder kronor under fem år på utveckling av miljövänliga bilar .
? Om marknaden för gasdrivna bilar skulle börja växa är vi beredda att ompröva beslutet, men då krävs ett större antal gasstationer och en ökad kundefterfrågan, säger Gustafssson.

 

 

Färre bilar med bussfiler

Bilisterna i Uppsala har hittills sluppit sluppit trängselskatt . Men majoriteten i Stadshuset har infört eller är på väg att genomdriva förändringar som kan ge samma effekt - färre bilar i city . Det mest tydliga är bussfilerna, som är Uppsalas mjuka variant på Stockholms biltullar .

- Bussfilerna ökar framkomligheten för både taxibilar och bussar, säger Margareta Viklund Ugurlu som kör i taxi i Uppsala varje dag.
@3a Text:- Men vi måste se upp betydligt mera, de ständiga filbytena skapar problem. För vanliga bilister är systemet väldigt förvirrande. De har svårt att uppfatta hur de ska åka och vilka tider som gäller.

Förslag om de särskilda avgifter som kallas biltullar har annars dykt upp i olika former på den politiska agendan i Uppsala under mer än 15 års tid. De har främst stötts av miljöpartister och vänsterpartister och fördes första gången på allvar fram under den röd/gröna majoriteten i slutet på 1980-talet . Då gjordes bland annat en studieresa till Norge där man hade infört tullar .
Så sent som 2003 förklarade miljöpartiets kommunalråd Niclas Malmberg att majoriteten var beredd att införa biltullar om man inte fick bukt med luftföroreningarna i city . Men uppgiften dementerades av socialdemokraterna och i början av det här året sade Malmberg att miljöpartiet nu i första hand vill pröva andra metoder för att få ner biltrafiken i city .

 

 

Minst antal fel på japanska bilar

Japanska bilar hade minst fel och franska bilar mest fel när bilägarna betygsatte de 35 mest sålda modellerna efter ett års körning.

Toyota Yaris var en vinnare i Motormännens senaste enkät medan Renault Mégane fick en bottennotering.
-Det är vanligt att nya bilmodeller har en del barnsjukdomar , säger Motormännens tekniske chef Terje Eklund som en kommentar till Mégane -ägarnas betyg på bilen. Vanliga fel på den nya modellen är missljud hos bromsar och elektronikstörningar i krockkudde och ABS - bromsar .
-När man inför ny elektronisk teknik kan det bli störningar i början, säger Eklund som också tar BMW :s 5-serie som exempel på en ny modell behäftad med ovanligt många anmärkningar. Däremot klarade sig nya Opel Astra bättre än tidigare modeller och hamnade på sjätte plats efter Toyota Yaris , Toyota RAV  4, Mazda  6, Nissan Micra och Toyota Corolla .

35 mest sålda
Enkäten omfattar de 35 mest sålda modellerna som hade registrerats som nybilar under perioden oktober 2003 till mars 2004 . Den besvarades av 12 154 nybilsägare som hade kört sina bilar under ett år.
-Generellt blir bilarna allt bättre och felen allt färre, säger Eklund . Däremot har felen ändrat karaktär. Tidigare var det ofta bromsar och kopplingar som orsakade bekymmer. Numera är de mest elektroniken som spökar.
Vanliga fel på svensktillverkade bilar är att Volvo V 70/C 70 har skramlande inredningsdetaljer , oljeläckage och missljud i motorn. Volvo S 60 har elektronikstörningar, gnissel i framvagnen och fukt i baklyktorna.
Hos Saab 9-3 noteras oljeläckage i motorn, problem med startspärrar och falsklarm, medan Saab 9-5 redovisar oljeläckage i motorn, dålig passform i inredningsdetaljer och problem med klimatanläggningen.
-Det vanligaste felet på japanska bilar är också inredningsdetaljer som lossnar eller missljud från inredningen, men de har nästan aldrig några mekaniska fel eller elektronikfel, säger Eklund .

 

 

Hundar lämnas ofta ensamma i varma bilar

Under sommarhalvåret får Uppsalapolisen in en mängd larm om hundar som blivit lämnade i bilar där de riskerar att avlida av värmeslag . Om du ser en hund i en soluppvärmd bil har du enligt lag rätt att krossa rutan och rädda hunden .
- Men det är inget vi rekommenderar. Risken är stor att man hamnar i en civil tvist, säger Roger Zetterberg , som är hundtjänstbefäl vid polisen i Uppsala .

Han rekommenderar i stället att man, om man ser en inlåst hund i nöd, kontaktar polisen , som kan komma och bryta upp bildörren. Skulle man dock se sig tvungen att handla själv är det viktigt att man först ser till att ha ett vittne som kan bekräfta att djuret verkligen är i fara.
åke Hedhammar är klinikchef på Universitetsdjursjukhusets smådjursklinik . Där får man med jämna mellanrum in hundar som farit illa av att ha blivit lämnade i varma bilar .
- Det händer titt som tätt, och det är anmärkningsvärt. Det är som om folk inte förstod hur farligt det här är. De missbedömer hur varmt det blir och hur länge de kommer att bli borta.
När solen skiner och termometern visar 23 grader kan det bli 85 grader varmt inne i bilen.
- Kroppen tål inte sådan värme i kombination med dålig lufttillgång. Hundarna får värmeslag , helt enkelt. Kroppstemperaturen ökar, det är precis som om de hade riktigt hög feber . Alla organ , även hjärnan , påverkas och till slut får hunden cirkulations- eller hjärn­svikt och kan dö, säger åke Hedhammar.
Temperaturen i bilen höjs snabbare än man kan tro, oavsett om den är parkerad i sol eller skugga . Och att lämna fönster eller dörrar öppna är inte heller någon garanti för att hundens välbefinnande .
I våras fick Universitetsdjursjukhusets smådjursklinik in en hund som blivit lämnad i en bil. För hundens skull hade hundägaren lämnat bildörren öppen. ändå stannade hunden i den varma bilen och skadades så illa av värmen att den dog.
- Det finns alltså ingen trygghet i att man lämnar bildörrarna öppna. Det tycker jag borde fungera som en tankeväckare, säger åke Hedhammar.
Lämnar man sin hund i en varm bil riskerar man att dömas för djurplågeri .
- Det är inte förbjudet att lämna hunden i bilen, men om det är varmt ute och temperaturen stiger inne i bilen så har du ganska snart passerat gränsen för djurplågeri . Som hundägare har du ansvar för att din hund mår bra, säger Jonas Christensen , jurist Miljökontoret .

 

 

åtta bilar förstörda i bränder

åtta personbilar förstördes eller skadades i anlagda bränder i Uppsala natten till onsdagen. Bara i Stenhageområdet har nu bilar för mångmiljonbelopp eldats upp av okända gärningsmän.

Vid brandattentaten totalförstördes fyra bilar , bland dem en dyr BMW , medan fyra andra fick sekundärskador av hetta, sot och rök.
Det började med att en bil stacks i brand på Gränbyskolans gård sent på tisdagskvällen. Den bilen hade kort dessförinnan stulits på Liljeforstorg. Tre ynglingar sågs springa från platsen. De lyckades undkomma polisens hundspårning.
Vid 00.35-tiden upptäcktes att en bil stod i lågor på parkeringsdäcket vid Bandstolsvägen i Valsätra . När brandkåren anlände var bilen redan helt övertänd. Två bilar intill fick också skador.
En dryg timme senare, kl 1.45, brann det på Stenhagsvägen . Gärningsmännen hade satt eld på en bil, och branden hade sedan spridit sig till en intill. När brandkåren anlände var bägge bilarna helt övertända, och elden hade också fått fäste i gaveln på en garagelänga.
Ytterligare två bilar fick sekundärskador.
Branden i garagelängan kunde relativt snabbt bringas under kontroll. De bägge övertända bilarna totalförstördes.
Polisen hundspårning gav inget resultat. Ett vittne såg en bil försvinna i hög fart från platsen i anslutning till branden .
Polisens utredare utesluter inte att natten bränder kan ha anlagts av samma gärningsmän som farit runt i bil mellan stadsdelarna.
Personal från Uppsalapolisens tekniska rotel undersökte alla tre brandplatserna under onsdagen, och kunde slå fast att samtliga bränder varit anlagda. En del spår kunde säkras.

möbler hem trädgård
antikviteter antikhandlare

hittar du inte det du söker? prova och sök nedan:
Google

 
auktioner
 
LÄGG TILL EN WEBBSHOP GRATIS | ANNONSERA PÅ SHOPCENTER | KONTAKTA OSS | KLAGOMÅL | VILLKOR | START SIDAN