Cykel cykel bmx cykel scott cykel begagnade cykel crescent cykel cykel mtb peak cykel monark cykel begagnat cykel racer cykel cykel tillbehor kronan cykel cykel stockholm dam cykel

shopcenter webbhotell
auktioner auktioner auktioner auktioner auktioner auktioner

Cykel
auktioner

möbler hem trädgård


SHOPCENTER OM CYKLING

  Uppsalaskolor uppmuntrar cykling
Cykla och gå i stället för att ta bilen. På skolorna i Uppsala ska anställda, elever och deras föräldrar uppmuntras att färdas per fot eller pedal för miljön och sin egen hälsas skull.
- Vi vill försöka lära barn att det är naturligt att använda sina ben, och lära föräldrarna det också, säger Karin Fräki, hälsopedagog på Uppsala kommun.
- Det finns hälsovinster, det finns en miljöaspekt på det, och det är en trafiksäkerhetsfråga.
Förebilden finns i Lund, där ett projekt startade i slutet av 1990-talet. Sedan har det spridit sig i landet. I Uppsala har man fått 25 000 kronor från Vägverket för att ta fram broschyren "Till skolan utan bil" som skickats ut till alla skolor och föräldrar.
Kommunens hälsopedagogerna har också nu i september börjat arbeta ute i skolorna för att få igång lokala lösningar. En variant för att få fler att gå till skolan är att organisera vandrande skolbussar. Ett par vuxna turas om att gå runt i bostadsområdet och hämta upp barn enligt en viss ordning. De tågar sedan tillsammans på rad till skolan.
? Det här är fenomenalt. Det börjar annars bli en baksätesgeneration. Vi tror att vi gör barnen en tjänst när vi skjutsar dem, men det är tvärtom, säger Karin Fräki.
På Domarringens skola i Svartbäcken startar en rörelsevecka i dag, måndag, för att ge cykel- och gå kampanjen en extra skjuts.
En halvtimme extra per dag ska alla röra på sig, och olika aktiviteter har förberetts. Klasserna ska också tävla med varandra om i att gå eller cykla till skolan.
? De som bor långt borta kan delta genom att de går sista biten till skolan, säger Helena Carlsson, lärare i klass 2B och med i skolans hälsogrupp.
Vid Domarringens skola, som på många andra ställen, gör bilskjutsandet att det kan bli både trångt och trafikfarligt på morgnarna.
? Det är mycket trafik här. Det skulle underlätta om det var färre bilar, säger Helena Carlsson.
Eftermiddagarna är lugnare. UNT stod utanför skolan en stund i fredags eftermiddag. Många cyklande barn, med eller utan föräldrar. Men också många som hämtar med bil. De flesta parkerar på vändplanen, trots tomma platser på parkeringen strax bortanför. En förälder har så bråttom i väg att barnen knappt hinner in i bilen innan den kör i väg i hög fart bort på Swedenborgsgatan.
Andra tar det lugnare, som Per Eklund.
? Bilen spar tid. Vi har valt det här ofrivilligt, kan man säga, eftersom vi ska både till dagis och skolan. Men problemet har också att göra med ålder. Vissa är lite för små för att cykla, för mig har det varit en säkerhetsfråga. Bilen känns trygg initialt, säger Per Eklund.
Sonen Jacob, i första klass, vill hellre cykla.
? Till våren kanske, när han blivit lite större, säger pappa.
? När jag får ett cykellås, säger Jacob Eklund.
Viktoria Zereshgi i fjärde klass går till och från skolan.
? Jag bor nära. Men det gör att jag måste gå ut extra mycket säger min fröken, berättar Viktoria Zereshgi.
Jan Karlsson med sonen Erik Karlsson, sex år, cyklar mest, men tar bilen ibland.
? Det är roligast med bil. Då kommer jag fortast fram, säger Erik Karlsson.

 

  Cykling på gångbana kan vara bäst
CYKLING. Svar till Inger Nordehammar och Svante Nevéus (UNT 9/3) angående cykling på gångbana:
Det jag skrev i UNT 27/2 var att cykling på gångbana ibland är bättre för alla trafikanter, även fotgängare, än att cykla på vägen. De flesta (?) nyttjar såväl bil, cykel som promenadskor och därför måste man söka en helhetslösning på trafikproblemen, vilket ni inte gör.
Visst finns det många cyklister som struntar i alla trafikregler och de bör naturligtvis tillrättavisas. Men deras dåliga beteende är inget skäl för att inte söka goda helhetslösningar.
Ofta är vägbanan mycket hårt belastad och intilliggande trottoar nästan öde. Då är det bättre för alla om man cyklar på trottoaren både av utrymmes- och säkerhetsskäl, speciellt på vintern. Naturligtvis skall det ske med omdöme, cykling närmast vägbanan och gångtrafik på insidan.
Redan i dag används flera "blåskyltade" gator på detta sätt, exempelvis Norbyvägen. Det fungerar bra och mycket bättre än om cyklisterna skulle tvingas ut i körbanan.

Tar vi bort det generella förbudet mot cykling på trottoar når vi en förbättrad trafikmiljö utan stora kostnader.
Vår gemensamma strävan är väl ändå att i en framtid av framkomlighets- och säkerhetsskäl undvika cykling på vägbana helt och hållet. Men det är mycket dyrt och tidskrävande att bygga cykelleder vid alla vägar, så varför inte nyttja trottoarerna bättre redan i dag?

 

  Schleck dagsbäst i Tour de France
Frank Schleck vann den 15:e etappen av Tour de France.
Luxemburgaren blev förste man att trampa över mållinjen efter den tunga klättringen mellan Gap och L·Alpe d·Huez.
Samtidigt tog Floyd Landis åter över totalledningen i tävlingen.
De avslutande 14 kilometrarna av etappen innebar 1 121 meters cykling i 7,9 procents genomsnittlig lutning. Inte konstigt att den klassiska klättringen upp till L·Alpe de Huex är en etapp där Tour de France brukar avgöras.
Schleck såg stundtals plågad ut när han med uppknäppt tröja ryckte från italienaren Damiano Cunego två kilometer från mål - en ledning han höll hela vägen.
-Jag kan inte riktigt förstå vad jag har gjort än, sade Schleck som gör sitt första Tour de France. Även om Schleck kanske var lyckligast efter loppet var han inte den största vinnaren. Den benämningen får nog i stället amerikanen Landis, som slutade på en fjärdeplats. Därmed återerövrade han tävlingens gula ledartröja från spanjoren Oscar Pereiro. Landis hade inga problem med bergsklättringen, till skillnad från flera av hans konkurrenter.
-Personligen gillar jag när det går mycket uppför, sade Landis. Men det är långt kvar till totalseger för amerikanen. Flera av de stora favoriterna är mindre än tre minuter bakom - och med två dagar till av cykling i Alperna kan mycket hända.
-Jag tror att jag kommer köra försiktigt de kommande två dagarna. Jag måste inte vinna någon etapp. Jag skulle vilja det, men jag måste inte, sade Landis. Svenskarna Thomas Lövkvist och Gustav Larsson slutade dagens etapp på 54:e respektive 111:e plats.
I morgon och på torsdag följer två nya bergsetapper. I morgon till La Toussuire, via Col du Galibier som med sina 2 646 meter över havet är årets högsta passage. På torsdag är slutmålet skidorten Morzine.

 

  En cyklist är en bilist mindre
TRAFIK. En cyklist mer är ofta en bilist mindre.
Uppsalas gatunät är extremt hårt belastat och överbelastat i rusningstid. Ett närliggande sätt att minska biltrafiken som inte kräver stora ombyggnader är därför en utökad cykel- och kollektivtrafik.
Men cyklarna bör också bort från körbanan! En cyklist bland bilar är ett gissel för bilisten och främst vintertid en livsfara för sig själv. Bredvid en intensivt trafikerad gata går ofta en ganska outnyttjad trottoar.
Varför då inte tillåta cykling där på lämpliga avsnitt och på rimliga villkor?
I dag är det generellt förbjudet, men borde inte alla trafikanter tjäna på en ändrad ordning?
Tillåt cykling på trottoaren och skylta med cykling förbjuden på olämpliga trottoaravsnitt!
Även fotgängaren skulle tjäna på förbättrad gatutrafik, för fotgängaren är väl också ibland cyklist eller bilist?

 

Cykling nyttigare än hjärtoperation

En cykeltur på 20 minuter varje dag är bättre än ballongsprängning för män som lider av kärlkramp, enligt en tysk studie presenterad på kardiologkongressen i Ivsjö. Träningen hjälper män med sjukt hjärta att självläka enligt den tyske forskaren Rainer Hambrecht, skriver Dagens Nyheter på tisdagen.
Studien omfattar 101 män med stabil kranskärlssjukdom, som kännetecknas av konstant smärta i bröstet vid fysisk ansträngning. I den grupp patienter som cyklade 20 minuter per dag överlevde 88 procent. Bland patienter som genomgick ballongsprängning överlevde 70 procent.

 

Säsongsstart för cyklisterna

Sundsvallscyklisten Tom Wieselblad kom in i en samlad klunga när årets första riktiga stortävling i cykling på svensk mark kördes i går. ?tgötaloppet över drygt tio mil vanns av duktige Fredrik Eriksson, som gick i från tidigt.
För övriga Sundsvallscyklister blev det en tung dag.
Markus Nanderöd släppte tidigt och bröt, och Henrik Andersson gick omkull ett par varv före mål och tvingades bryta.

 
 
 
 
 
antikviteter antikhandlare

hittar du inte det du söker? prova och sök nedan:
Google

 
auktioner
 
LÄGG TILL EN WEBBSHOP GRATIS | ANNONSERA PÅ SHOPCENTER | KONTAKTA OSS | KLAGOMÅL | VILLKOR | START SIDAN