fordon andra fordon moped fordon porsche fordon slapkarra andra fordon van fordon a traktor fordon trampbil fordon leksak lastbil fordon fordon maskin luleå brandt fordon buss fordon

shopcenter webbhotell
auktioner auktioner auktioner auktioner auktioner auktioner

Fordon
auktioner

möbler hem trädgård


SHOPCENTER OM FORDON

Alkolås vanligare i svenska fordon
På fem år har alkolåsen ökat från några få till upp emot 15 000. Förra året satte transportföretaget Green Cargo in alkolås i alla sina lastbilar.
- Jag tycker att det borde finnas en lag som krävde att alla fordon hade alkolås, säger Anders Wiman som är fordonsansvarig.

När lastbilschauffören Claes-Göran Törnkvist ska starta sin Scania räcker det inte med en nyckel. Faktum är att han inte ens kan starta sin lastbil med nyckeln om han inte först blåser i ett portabelt alkolås. Alkolåset kommunicerar med lastbilen på upp till 15 meters håll, ungefär som ett vanligt fjärrlarm till en bil. Han blåser när han går över Green Cargos uppställningsplats alldeles vid Centralstationen i Norrköping.
Han får blåsa länge, säkert fem sex sekunder, innan apparaten piper till och godkänner blåsningen. Sedan analyseras provet och efter ytterligare några sekunder får Claes-Göran Törnkvist okej. Först nu kan han starta lastbilen.
- Det har faktiskt hänt att jag inte har kunnat starta bilen, men då har det varit fel på alkolåset, säger han.

 

Inget krav på vinterdäck på bussar
En kommande utredning kring säkerheten på bussar kan medföra krav på vinterdäck. För närvarande finns det inga sådana krav på tunga fordon.
Trots att snökaos ställer till problem för den tunga fordonstrafiken finns det inget krav på att bussar eller långtradare ska ha vinterdäck. Vägverket ger bara rekommendationen att tung trafik ska använda sig av vinterdäck.
Jan Petzell på Vägverkets sektion för fordonsteknik säger att tidigare utredningar med fokus på säkerhetsaspekten inte visat på några större problem med tung fordonstrafik som kör utan vinterdäck. Därför menar han att sådana krav inte kan ställas.
- Det finns inte tillräckligt med samhällsekonomiska vinster för ett sådant krav. Och vi får inte skaffa en massa föreskrifter utan att ha ett hållbart underlag.
Han har dock varit med och tagit initiativ till en ny utredning av busstrafiken. Om utredningen kommer fram till att dagens förhållningssätt utgör tillräckligt stora faror för allmänheten kan det ställas nya krav på vinterdäck. Utredningen sker nästa år inom Statens väg- och trafikinstitut, VTI.

 

Polisens fordon får nya färger
Motorcykeln med ny kulör har funnits i över ett år. Två bilar signalerar också blå och gul reflexväst.
Inom några år är det tänkt att hela polisens fordonspark i Uppsala län ska vara rutmönstrad i gult och blått.

Motorcykeln med ny kulör har funnits i över ett år. Två bilar signalerar också blå och gul reflexväst.
Inom några år är det tänkt att hela polisens fordonspark i Uppsala län ska vara rutmönstrad i gult och blått.
Polisens nya färger har nått Uppsala län. I dag finns tre fordon med rutmönster som går igen hos räddningstjänst och polis i Europa, och i höst ska en ny buss ha samma färgsättning. Varje fordon som byts ut ersätts med den nya reflekterande färgsättningen.

Syns bättre
Ny design och märkning har kommit till för att förbättra synbarhet och säkerhet kring polisens fordon.
Pär Halldén, biträdande chef på trafikavdelningen i Uppsala län, är nöjd med förändringen:
- Den nya färgen ger stor synlighet, vilket ger en större säkerhet under arbete på och invid väg. Rutmönstret ihop med den reflekterande färgsättningen ger maximal uppmärksamhet. Det är som en rullande reflexväst, säger han.
Pär Halldén menar att färgerna även har en dämpande effekt på omgivningen.
- Vi märker att trafikrytmen blir lugnare på till exempel Tycho Hedéns väg när trafikpolisen är ute.

 

Mp vill skärpa regler om miljöbilar
Miljöpartiet vill skärpa reglerna om inköp av miljöbilar efter UNT:s uppgifter om att tjänstemän väljer andra fordon.

  1. De politiska besluten efterlevs inte, säger kommunalrådet Niclas Malmberg (mp).
    UNT berättade i går att tjänstemän i Uppsala kommun fortsätter att nobba miljöfordon - trots att det finns ett direktiv från 2003 där kommunstyrelsen beslutade att kommunen ska övergå till miljöfordon.
    Av ett 60-tal personbilar som köpts in eller leasats sedan januari 2005 är drygt hälften miljöfordon. Övriga går på bensin eller diesel.
    - Uppenbarligen har det politiska beslutet inte följts, säger Niclas Malmberg.
    Det är inte första gången kommunen måste skärpa tonen mot tjänstemännen i kommunen. 2004 gjordes ett liknande konstaterande och då gjordes ett förtydligande i kommunstyrelsens direktiv.
    Nu vill alltså Niclas Malmberg skärpa tonen ytterligare.
    - Jag kommer att ta upp frågan på kommunstyrelsens arbetsutskott på måndag. Vi får sätta nytt tryck och ställa krav på motiveringar från dem som gör avsteg från vårt direktiv.
    Att vissa tjänstemän uppger att de haft svårt att hitta ett bra miljövänligt fordon, som passar verksamheten, kommenterar han genom att säga:
    - I de allra flesta fall klarar man sig helt klart med en miljöbil.
    Ett beslut om skärpta direktiv kan tas av kommunstyrelsen i höst.

 

Försvarar fordon utan splitterskydd
Försvaret tycker inte att det är fel att svenska soldater i Afghanistan färdas i fordon utan splitterskydd.
Trots att två svenska soldater i en sådan bil nyligen dödades av en fjärrutlöst sprängladdning.
-Vi har gått igenom alla dokument vi har för att se om vi förbisett något. Men det har vi inte funnit. Jag anser att den nuvarande bedömningen (av hoten) är korrekt, det är generallöjtnant Jan Jonssons bestämda uppfattning. Han är försvarets insatschef. Pressmeddelandet om den känsliga frågan sändes ut strax före klockan 23 lördag kväll, en ovanlig tidpunkt, och det har inte tidigare uppmärksammats.
Efter attentatet har kritik framförts från bland andra chefen för armétaktiska kommandot, Anders Brännström, mot att soldaterna färdades i oskyddade fordon. Han fick vid ett besök i Afghanistan nyligen intrycket att det fanns hot mot svenskarna där.
Men insatschefen Jan Jonsson anser att det i hotbildsunderlaget hittills inte finns fakta som bekräftar att det förhållit sig på det sätt som Brännström beskriver.
Försvaret vill inte att den svenska styrkan avskärmas från lokalbefolkningen genom att åka omkring i så tunga fordon som krävs för splitterskydd.
Man vill smälta in i miljön, enligt Jonsson.
Beslutet om lätta fordon grundas på den säkerhetsbedömning som försvaret gjort av situationen för svenskarna i norra Afghanistan. Styrkan ska i vår fördubblas till cirka 200 man.
Efter attentatet genomför försvaret en omfattande analys.
En slutsats är alltså klar: Det var inte fel att färdas i fordon som inte var splitterskyddade. Det återstår att avgöra om hotbilden efter attentatet anses så försämrad att svenskarna hädanefter ska uppträda annorlunda. Ett svar väntas inom kort.

 

Utsläppen i city ska minskas
Uppsala kan få en miljözon för tunga fordon i innerstan. Förslaget ingår i kommunens åtgärdsprogram för bättre stadsmiljö och ska införas snarast. Samtidigt är det klart att Gränby backe bebyggs.
Kommunledningen sade ja till åtgärdsprogrammet på onsdagen. I samband med det kom förslaget om att införa en miljözon för tunga fordon.
- Det har man redan gjort i städer som Stockholm och Malmö för att minska kväve­dioxidutsläppen. Det är främst äldre fordon som har stora utsläpp. Vi vill att zonerna införs så fort som möjligt, säger Niclas Malmberg (mp).
Gatu- och trafiknämnden ska avgöra hur stor zonen ska vara. Nämnden ska också se till att man börjar sopa och spola gatorna för att minska de hälsofarliga partikelhalterna från bilismen - ett förslag från oppositionen som kommunledningen sade ja till.

 
 
 
 
 
antikviteter antikhandlare

hittar du inte det du söker? prova och sök nedan:
Google

 
auktioner
 
LÄGG TILL EN WEBBSHOP GRATIS | ANNONSERA PÅ SHOPCENTER | KONTAKTA OSS | KLAGOMÅL | VILLKOR | START SIDAN